Potraviny pri histamínovej intolerancii (1) - Zelenina



Zoznam potravín, ktoré môžete konzumovať ak trpíte histamínovou intoleranciou sa líší podľa toho, z akého zdroju informácie čerpáte. Takmer každá web stránka, či blog má svoj vlastný zoznam, ktorý sa v niečom líší od ostatných. Preto som zozbieral niekoľko najznámejších zoznamov a prísnym filtrom prešli len potraviny na ktorých sa zhodli všetky mnou používané zdroje. Mal by byť preto čo najfunkčnejší pre väčšinu z vás.






Ak ide o zeleninu, existuje samozrejme obrovské množstvo druhov. Z praktického hľadiska sa ale využíva vo väčšine domácnosti len obmedzené množstvo. Vačšinu z nich by ste mali nájsť v zoznamoch dole.

Pri niektorých druhoch nájdete poznámku o oxalátoch, či lektínoch. Sú to názvy antinutrientov.
Zjednodušene povedané ide o látky, ktorými sa rastliny bránia pred zjedením zvieratami, hmyzom či hríbmi.

Oxaláty - viažu sa na vápnik v krvy a vytvoria tak ostré kryštáliky kyseliny štavelovej, ktoré sa môžu rozniesť po celom tele a vyvolávať napríklad bolesti svalov. Ak sa dostanú do obličiek, môžú časom spôsobiť vytvorenie obličkových kameňov [1].
Ich množstvo je naštastie možné znížiť tepelnou úpravou. Ideálne ak danú zeleninu uvaríte a vodu v ktorej ste ju varili vylejte a nepoužívajte ďalej.
Poznámka o oxalátoch je len pri zelenine, kde je stredný, alebo vysoký obsah týchto látok [2] , [3].

Lektín - je typ bielkoviny, ktorá sa viaže na cukry vyživujúce bunky tela, a tým narušuje metabolizmus tenkého čreva a poškodzuje jeho klky - výstupky v ktorých prebieha absorpcia živín [4]. Existujú tisíce typov lektínov, nie všetky su toxické alebo poškodzujú črevá.
Mnoho ľudí je citlivých na typy lektínov, ktoré sa nachádzajú v ľuľkovitých rastlinách - paradajky, baklažány, papriky, zemiaky. Patria k bežným spúšťačom autoimunitných reakcií.
Väčšina lektínov sa rozkladá teplom a možno ich obsah znížiť tepelnou úpravou, avšak lektíny niektorých potravín vrátane ľuľkovitej zeleniny sa pri varení nerozkladajú.



Povolená zelenina


Artičok
Odporúčanie tepelne upraviť - obsahuje oxaláty
Brokolica
Odporúčanie tepelne upraviť - obsahuje oxaláty
Cuketa
Fenikel
Kapusta biela, červená, zelená
Kapusta čínska
Karfiol
Mrkva
Odporúčanie tepelne upraviť - obsahuje oxaláty
Paprika sladká
Ľuľkovitá - obsahuje lektíny
Reďkovka biela, červená
Repa červená
Odporúčanie tepelne upraviť - obsahuje oxaláty
Šalát hlávkový, ľadový
Špargľa
Odporúčanie tepelne upraviť - obsahuje oxaláty
Tekvica masľová
Uhorka
Zeler
Odporúčanie tepelne upraviť - obsahuje oxaláty



Zelenina pre občasné použitie v malých dávkach


Cibula
Najvhodnejšia tá s bielou šupkou
Cesnak
Lepšie tolerovaný po tepelnej úprave
Pór
Lepšie tolerovaný po tepelnej úprave



Nevhodná zelenina


Avokádo
Baklažán
Kapusta kvasená
Paprika štiplavá, chilli
Paradajka
Rukola
Strukoviny
(cícer, fazuľa, šošovica, hrach, sója)
Špenát





Ďalšie články o histamínovej intolerancii:

Potraviny pri histamínovej intolerancii (2) - Živočíšne produkty

Histamínová intolerancia (HIT) - keď vaše trávenie bojuje s jedlom aj s vami