Rhodiola Rosea (Rozchodnica rúžová) - keď potrebujete nakopnúť a zlepšiť náladu



Rhodiola Rosea

Traduje sa, že to boli už Vikingovia pred niekoľkými stáročiami, ktorý si obľúbili Rhodiolu roseu (Rozchodnicu rúžovú) a používali ju na zlepšenie výkonnosti na bojisku. Dnes hlavnými lokalitami, kde sa Rhodiola pestuje je ruský Sibír a vysokohorský Tibet. Nenarazil som ešte na štúdiu, ktorá by porovnávala účinky Rhodioly v závislosti na jej lokalite pestovania. Každopádne vo vedeckých štúdiách sa často používa štandardizovaný extrakt zvaný SHR-5, ktorý obsahuje 3.07% rozavínov a 1.95% salidrozidov (niekde sa nazývajú aj rhodiolozidy). Takže pre prípad, že sa rozhodnete Rhodiolu užívať, hľadajte informáciu o obsahu týchto látok u vášho predajcu a snažte sa držať podobných hodnôt.

Pre veľa doplnkov výživy existuje čosi ako ideálna dávka, ktorá keď sa dosiahne, získavame maximum pozitívnych účinkov. Zároveň je to však aj strop, teda množstvo, ktoré keď prekročíme, žiadne ďalšie pozitíva navyše nezískame. Práve naopak, začína tu platiť staré známe - niekedy je menej viac. Práve adaptogén Rhodiola Rosea je typický príklad toho, kde to určite platí. Výskumy ukazujú, že je dobré sa držať v dávkach do cca 680 mg na deň maximálne, ak chceme mať čo najlepší úžitok.

Aby sme však neupadli do pazúrov placebo efektu, a nevsugerúvali si niečo čo nie je, len preto, že si to mysleli naši predkovia, poďme si spolu pozrieť pár zaujímavých štúdií, ktoré sa zamerali na hlavné prednosti, ktoré ma jej užívanie prinášať.


Rhodiola Rosea a jej účinky



Podpora fyzickej a duševnej výkonnosti


Rhodiola Rosea

pubmed/12725561
V tejto štúdii bolo zaradených 161 vojenských kadetov vo veku od 19 do 21 rokov. Boli rozdelení do viacerých skupín. Jedna brala placebo, ďalšie dve skupiny brali rôzne veľké dávky Rhodioly. Test skúmal schopnosť duševnej práce pri únave a strese. Štúdia na konci testu ukázala, že skupina, ktorá brala len placebo mala zhoršenú únavu, oproti skupinám ktoré brali Rhodiolu. Zaujímavé bolo, že skupina ktorá brala nižšie dávky, mala ešte trochu lepšie výsledky v pychometrickom teste, ako tá čo brala vyššie dávky.

pubmed/21036578
Univerzita v anglickom meste Exceter vykonala systematické vyhodnotenie viacerých existujúcich štúdií, skúmajúcich dopad Rhodioly na mentálnu aj fyzickú výkonnosť. Vo viacerých elektronických databázach (AMED, CINAHL, The Cochrane Library, EMBASE, MEDLINE a Web of Science) analyzovali kontrolované štúdie s účasťou aj placebo skupín. Výsledkom bolo, že Rhodiola má pozitívny efekt tak na fyzickú, ako aj duševnú výkonnosť.

pubmed/10839209
Štúdia zahrňovala 20 študentov v období skúšok. Skupina ktorá dostávala extrakt z Rhodioly vykazovala oproti placebo skupine lepšiu tak fyzickú kondíciu, ako aj odolnosť voči duševnej únave. Rovnako sa skupina užívajúca Rhodiolu cítila aj celkovo subjektívne lepšie.


Boj proti depresii



Rhodiola Rosea

pubmed/17990195
42 dní suplementovania extraktu Rhodioly (SHR-5), v dávkach 340 alebo 680 mg bolo schopných redukovať symptómy depresie u osôb s diagnostikovanou slabšou alebo strednou depresiou. Test trval 6 týždňov a zahrnutá bola aj placebo skupina. Vek testovaných bol veľmi rozdielny, od 18 do 70 rokov. Jedna skupina dostávala 340 mg, druhá 680 mg extraktu Rhodioly a tretia len placebo. Skupiny dostávajúce Rhodiolu vykazovali zlepšenia v celkovej depresii, emocionálnej stabilite aj nespavosti na rozdiel od placebo skupiny.


Ako a prečo užívam Rhodiolu ja



Rhodiola Rosea

Rhodiolu užívam s kratšími či dlhšími prestávkami, vždy keď mám obdobie, že chcem byť aktívnejší. Napríklad samotný projekt tejto web stránky som rozbehol v čase, keď užívam Rhodiola extrakt. Netrvdím, že bez nej by to nešlo, každopádne možno aj ona mi trochu pomáha sa viac sústrediť na čítanie rôznych štúdií a materiálov, a pridáva chuť do ďalšej práce. A možno si to celé len namýšľam, kto vie - v takom prípade ten placebo efekt stojí ozaj za to :)

Užívam jednu tobolku 340 mg extraktu denne. Keďže má Rhodiola mierne energizujúce účinky, dávam si ju zásadne doobeda, alebo najneskôr okolo poludnia, aby som nemal večer problém zaspať.

Upozornenie: Zaradenie každého doplnku výživy do svojho režimu odporúčam vždy konzultovať najprv so svojim lekárom.