OURA ring - jeden prsteň vládne spánku (recenzia)



Oura ring

Poslednú dobu sa akoby vrece roztrhlo s gadgetmi, ktoré vám pomáhajú analyzovať váš spánok. Na jednu stranu je dobré, že sa téma zdravého spánku dostáva do popredia a začína byť vnímaná už aj bežnou populáciou. Na druhú stranu, poznáme to - príliš veľký výber môže kdekoho aj zmiasť.

Po prečítaní knihy Prečo spíme (autor Mathew Walker, PhD.) a pochopení, ako veľmi je táto veľká časť našich životov dôležitá, rozhodol som sa nie len svoj spánok vylepšiť, ale začať ho aj monitorovať.

Iste, zdravý sedliacky rozum hovorí, že telo a myseľ nám predsa naznači ráno po zobudení, ako sa cítime a či sme vyspatý a plný energie. Nuž čiastočne áno. Ale priznajme si, už po prvej rannej káve, či silnom matcha čaji začíname fantasticky oblbovať náš mozog a zahaľovať skutočný stav v akom naozaj sme. A ďalšia vec - ak už sme sa rozhodli zlepšiť si spánok, mali by sme vedieť z akého stavu začíname a následne vidieť, čo z toho čo v našom živote meníme ovplyvňuje pozitívne najdôležitejšie fázy spánku - snový REM spánok, a hlboký spánok.

V tomto článku nejdem rozpisovať prečo sú zrovna tieto dve fázy najdôležitejšie, všetko dôležité môžete nájsť v mojom predchádzajúcom článku Prečo spíme - na tretine vášho života záleží viac ako ste si mysleli. Tu a na tomto mieste vám ponúkam recenziu a moje skúsenosti so spánkovým gagetom, ktorý som si nakoniec vybral, aby plnil rolu strážcu môjho spánku - OURA prsteňom.


Ako funguje Oura ring



Oura ring

OURA prsteň je momentálne v druhej gernerácii a vyrábajú ho vo Fínsku. Na rozdiel od štandardného PSG prístroja, ktorý sa používa v spánkových laboratóriách a prináša presné informácie o fázach spánku na základe toho, že sú merané mozgové vlny elektródami pripojenými na lebku, EKG o srdečnej aktivite, EOG na meranie očných pohybov, či EMG o aktivácii svalstva a pár ďalších, vo firme Oura Health sa rozhodli ponúknuť nám omnoho praktickejšiu vecičku. Na prvý pohľad veľkosťou, tvarom a váhou bežný, ale dovolím si tvrdiť veľmi elegantný prsteň. A do neho nahustiť snímače, ktoré síce iným spôsobom, ale nakoniec celkom úspešne analyzujú spánok (ako ukážem za chvíľku).

Čo teda používa OURA na túto analýzu:
Použitím informácií z týchto senzorov sa potom prsteň snaží dať dokopy tú zložitú skladačku akou je náš spánok, a odhaliť kedy a ako dlho sme boli v ktorej fáze. Otázkou teda už len zostáva, ako dobre mu to ide a ako veľmi presné, alebo nepresné sú informácie o našom spánku, pri porovnaní s profesionálnym prístrojom, ktorý sa používa v spánkových laboratóriách. A dobrá správa je, že už existuje štúdia, ktorá nám aj na toto dáva odpoveď.


Štúdia - OURA vs Polysomnograf (PSG)



Oura ring vs PSG

Vedecký tým zobral do svojej štúdie 41 zdravých mladých ľudí vo veku od 14 do 22 rokov.

Základom testu bolo porovnať presnosť s akou meria OURA ring spánkové štádia v porovnaní s profesionálnym PSG (polysomnograf). Celá štúdia aj s ďalšími detailami je prístupná na tomto linku: articles/PMC6095823/

V skratke vytiahnem to najdôležitejšie:

OURA

Na obrázku nižšie môžete vidieť ukážku porovnania získaných dát z PSG a OURA. Aby bolo zreteľnejšie, čo sledovať, pridal som zelenú linku na časť grafu, ktorý ukazuje štádiá snového REM spánku. Červená ukazuje prebiehajúce fázy hlbokého spánku. To poschodie medzi tým, bez farebného zvýraznenia je ľahký spánok.

Oura ring vs PSG

Zaujímavosťou bolo, že zároveň skúšali rôzne prsty, na ktorých mali skúšobné objekty nasadený prsteň. Niektorí ho mali na prstenníku, iní na ukazováku, či ďalších. Ukázalo sa, že aj to ovplyvnilo namerané odchýlky a zdá sa, že v prípade OURA prsteňu je klasický prstenník tou najhoršou voľbou. Ja osobne ho nosím na ukazováku.


Oura ring prsty

Okrem toho, že prsteň bol za účelom testu nosený na rôznych prstoch, boli k dispozícií zúčastneným osobám len 2 veľkosti na výber, čiže je pravdepodobné, že niektorým nesadla ani jedna veľkosť poriadne. To tak isto mohlo ovplyvniť isté nepresnosti, a tak mohli byť výsledky OURA pri optimálnych podmienkach ešte presnejšie.


Oura ring appka



Na prezeranie výsledkov nameraných hodnôt sa používa veľmi pekná mobilná app-ka. Tu je ukážka, ako vyzerá analýza spánku:

Oura ring appka

Schválne som vybral jednu z tých lepších nocí (oznámkovanie spánku 90 zo 100), nech sa trochu pochválim :)

Na grafe je vidno kedy a ako dlho som bol v ktorej fáze spánku.. s tým hlbokým spánkom mám ešte rezervy, zato snov mám vcelku dosť, čo môžem potvrdiť, keďže mám to štastie, že si ich vačšinou aj pamatám. V tomto konkrétnom dni mi zaspávanie trvalo len 11 minút, čiže som ozaj padol skoro ako kabela do postele. Tep srdca som mal priemerne 50 za minútu, čo je taký zdravý priemer. Dôležité je si sledovať, či sa telo netrápilo prvé hodiny spánku a nebol tep omnoho vyšší po dlhú dobu. Ak sa napríklad váš tep dostane na vaše klasické nižšie hodnoty až neskoro po polnoci či nadránom, keď už ležíte a spíte dlhé hodiny, niečo nieje v poriadku a telo bojuje. Môže to byť stres, preťaženie, choroba..

Ale môže to byť aj ťažká večera či alkohol, čo dokazuje nasledovný screenshot, ktorý ukazuje ako dlho sa moje telo trápilo s "gréckou" večerou - tučný slaný syr, víno a olivy. Srdce sa spomalilo až po polnoci a konečne si mohlo oddýchnuť.


Oura ring appka

Oura vám každé ráno vyráta aj ako na tom asi ste pre daný deň a či je dobré púšťat sa do psychicky či fyzicky náročnejších vecí. Na to si zoberie na pomoc nie len dáta z poslednej noci, vrátane toho aká bola vaša teplota, ale aj to aký bol vás predchádzajúci deň, vrátane pohybu, atď. Musím uznať, že hodnoty čo mi ukazuje sú vcelku presné. Väčšinou sa naozaj cítim tak ako mi ukazuje, aj keď nie vždy OURU počúvnem. Malé ukážky ako to vyzerá:


Oura ring appka Oura ring appka Oura ring appka


Nesmiem zabudnúť na posledné tri veci.



Zhrnutie



Osobne používam OURA prsteň od polovice marca 2019, teda 3 mesiace, a za ten čas mi prezradil o mne niektoré zaujímavé veci. Berte ich len ako príklad, každý sme iný a vám môže dať podobné, ale aj úplne iné odporúčania:



Ako príklad, na čo ďalej možete využiť OURA prsteň a čo mám aj ja v pláne, je porovnať rôzne druhy jedál, ktoré si dávam na večeru a ich vplyv na spánok. Aj tam sú totiž obrovské rozdiely. Ak vášmu tráveniu niečo lepšie sedí, nebojujete tak s jedlom pri zaspávaní a naopak rýchlejšie upadnete do ríše oddychu a snov.

Aby som nezabudol. Pre prípadných záujemcov o kúpu prsteňu, dá sa objednať na stránke https://ouraring.com. Ak neviete akú velkosť prstena zvoliť, vedia vám poslať najprv set s umelohmotnými atrapami. Tak si nájdete ktorý vám najviac sedí a velkosť im oznámite. Následne ide prsteň do výroby. Len pre zaujímavosť - na ten môj som čakal okolo 6 týždňov.