Histamínová intolerancia (HIT) - keď vaše trávenie bojuje s jedlom aj s vami



HIT

Histamín je látka, ktorá sa bežne nachádza v potravinách.

Problém nastáva, keď telo nedokáže alebo nestíha histamín odbúravať a tak sa v tele nahromadí jeho zvýšené množstvo.

Odbúravať histamín umožňuje enzým DAO (diaminooxidáza), preto ak je jeho aktivita u vás znížená, začnete pociťovať reakcie ako napríklad slzenie očí, svrbenie kože, nafukovanie, búšenie srdca - toľko teda aspoň tie, ktoré som najviac pociťoval ja.


Ako zistiť čí mám HIT


HIT
Či máte tento problém sa zisťuje z vyšetrenia krvi, kde sa zmeria kvantita a aktivita DAO. Približné hodnoty a ich vysvetlenie: Treba dať pozor na to, že podobné reakcie tela môže spôsobovať aj bežná alergia na konkrétne potraviny, či isté druhy chorôb ako Crohnova choroba či Celiakia. Preto je dôležité nedávať si túto diagnózu sám, ale dať sa skutočne vyšetriť.



Čo s tým robiť ?


HIT

Ak ste zistili, že intoleranciou naozaj trpíte, máte 2 možnosti:


DAOSIN


HIT
Poďme sa pozrieť najprv na doplnok výživy.

U nás sa predáva pod názvom DAOSIN a len pre zaujímavosť, je to extrakt z bravčových obličiek. Jeho užitie je jednoduché - tesne pred jedlom, ktoré viete že obsahuje veľa histamínu - a to sa ako histaminik naučíte veľmi rýchlo, ktoré sú to (viac o tom za chvíľku), užijete jednu kapsulu.

Ak ste skutočne histaminik, malo by to zabrať a nemali by ste pociťovať po konzumácii jedla žiadne obtiaže. Veľkým negatívom tohoto spôsobu vysporiadania sa s problémom je jeho cena. Za ekonomicky najlepšie balenie so 60 kapsulami dáte v dnešnej dobe (článok písaný v máji 2019) okolo 40 eur. Pri predstave, že budete užívať DAOSIN v priemere pri dvoch jedlách denne, máte na každý mesiac postarané o tento 40 eurový náklad navyše. Bohužiaľ, žiadna poisťovňa ho v dnešnej dobe neprepláca a to ani ak máte potvrdenie o histamínovej intolerancii priamo do lekára.


Zmena jedálníčka


HIT
Druhá cesta a zároveň tá, ktorou som sa vybral nakoniec aj ja, je upraviť si jedálniček - teda zoznam potravín, ktoré konzumujeme. Teraz príde prvý šok - ak sa pozriete prvý krát na odporúčaný zoznam čo jesť a čomu sa vyhnúť - môže vám doslova padnúť sánka pri predstave čoho všetkého sa musíte vzdať. Ale nebojte sa, je to len vec zvyku, ako skoro všetko v živote. V konečnom dôsledku táto zmena upraví jedálniček pre väčšinu ľudí na omnoho zdravšiu formu, akú mali doteraz.

Obecné pravidlá hovoria, že sa treba vyhýbať následovnému:

Aby to nebolo veľmi jednoduché, záleží aj od toho, koľko histamínu ste už do seba daný deň dostali.. niekedy vám tá istá potravina ráno nespraví nič, ale večer, keď už máte za sebou pár iných jedál, zavŕšite tu pomyselnú poslednú kvapku vašej tráviacej nádoby a histamín “pretečie”.

Na internete môžete nájsť množstvo zoznamov odporúčaných a neodporúčaných potravín pre ľudí trpiacim HIT, každý sa v čomsi líší. Preto som sa rozhodol zozbierať informácie z viacerých najznámejších zdrojov a prísnym filtrom prešli len potraviny na ktorých sa zhodli všetky.

Postupne vzniká séria článkov a odkazy môžete nájsť tu, prípadne ich nájdete na titulnej stránke medzi článkami.

Potraviny pri histamínovej intolerancii (1) - Zelenina
Potraviny pri histamínovej intolerancii (2) - Živočíšne produkty
Potraviny pri histamínovej intolerancii (3) - Oleje a orechy
Potraviny pri histamínovej intolerancii (4) - Škroby (Zemiaky, ryža, chlieb, atď..)
Potraviny pri histamínovej intolerancii (5) - Ovocie


Probiotiká


HIT
Ak chcete dopomôcť svojej črevnej mikroflóre, nesmieme zabudnúť na probiotiká. Zoznam je členený na tie, ktoré pomáhaju pri HIT, ďalej také, ktoré nijak neškodia, ani nepomáhaju priamo histamínovej intolerancii, no a na závar aj tie, ktorým sa vyhnúť. Pri kúpe teda sledujte zloženie a berte len také, ktoré tvoria baktérie z tých čo pomáhajú, alebo sú neutrálne.

Pomáhajú pri HIT Neutrálne pri HIT Zhoršujú stav pri HIT

A čo ten Alkohol ?!


HIT
Nie nezabudol som :)

Metabolické dráhy alkoholu a histamínu používajú v tele spoločné enzýmy a preto súťažia pri spracovaní, čo v konečnom dôsledku znižuje elimináciu histamínu:
pubmed/10344773

Navyše samotný alkohol vo väčšej či menšej miere obsahuje aj samotný histamín.

Najmenej histamínu obsahuje vodka a gin, kdežto najviac naopak pivo, či vína (špeciálne červené).
Existujú naštastie aj nízkohistamínové vína, ktoré sa dajú kúpiť už aj na Slovensku.

Mám s nimi osobné skúsenosti a musím povedať, že som po nich naozaj nemával takmer žiadne problémy (až na to, že som myslel ako skvele po nich tancujem, čo sa ukázalo nakoniec nie až tak pravda). A zase samozrejme takmer ako pri všetkom, záleží od skonzumovaného množstva. Aj nízkohistamínové víno totiž obsahuje alkohol, ktorý potom bráni spracovaniu histamínu z tých skvelých syrov a olív, čo si k tomu dávame..