Histamínová intolerancia (HIT) - keď vaše trávenie bojuje s jedlom aj s vami



HIT

Histamín je látka, ktorá sa bežne nachádza v potravinách.

Problém nastáva, keď telo nedokáže alebo nestíha histamín odbúravať a tak sa v tele nahromadí jeho zvýšené množstvo.

Odbúravať histamín umožňuje enzým DAO (diaminooxidáza), preto ak je jeho aktivita u vás znížená, začnete pociťovať reakcie ako napríklad slzenie očí, svrbenie kože, nafukovanie, búšenie srdca - toľko teda aspoň tie, ktoré som najviac pociťoval ja.


Ako zistiť čí mám HIT


HIT
Či máte tento problém sa zisťuje z vyšetrenia krvi, kde sa zmeria kvantita a aktivita DAO. Približné hodnoty a ich vysvetlenie: Treba dať pozor na to, že podobné reakcie tela môže spôsobovať aj bežná alergia na konkrétne potraviny, či isté druhy chorôb ako Crohnova choroba či Celiakia. Preto je dôležité nedávať si túto diagnózu sám, ale dať sa skutočne vyšetriť.



Čo s tým robiť ?


HIT

Ak ste zistili, že intoleranciou naozaj trpíte, máte 2 možnosti:


DAOSIN


HIT
Poďme sa pozrieť najprv na doplnok výživy.

U nás sa predáva pod názvom DAOSIN a len pre zaujímavosť, je to extrakt z bravčových obličiek. Jeho užitie je jednoduché - tesne pred jedlom, ktoré viete že obsahuje veľa histamínu - a to sa ako histaminik naučíte veľmi rýchlo, ktoré sú to (viac o tom za chvíľku), užijete jednu kapsulu.

Ak ste skutočne histaminik, malo by to zabrať a nemali by ste pociťovať po konzumácii jedla žiadne obtiaže. Veľkým negatívom tohoto spôsobu vysporiadania sa s problémom je jeho cena. Za ekonomicky najlepšie balenie so 60 kapsulami dáte v dnešnej dobe (článok písaný v máji 2019) okolo 40 eur. Pri predstave, že budete užívať DAOSIN v priemere pri dvoch jedlách denne, máte na každý mesiac postarané o tento 40 eurový náklad navyše. Bohužiaľ, žiadna poisťovňa ho v dnešnej dobe neprepláca a to ani ak máte potvrdenie o histamínovej intolerancii priamo do lekára.


Zmena jedálníčka


HIT
Druhá cesta a zároveň tá, ktorou som sa ubral nakoniec ja, je upraviť si jedálniček - teda zoznam potravín, ktoré do seba dostávam. Teraz príde prvý šok - ak sa pozriete prvý krát na odporúčaný zoznam, čo jesť a čomu sa vyhnúť - môže vám doslova padnúť sánka, pri predstave čoho všetkého sa musíte vzdať. Ale nebojte sa, to prejde. Hovorím z vlastnej skúsenosti. V konečnom dôsledku táto zmena upraví jedálniček pre väčšinu ľudí na omnoho zdravšiu formu stravovania, akú mali doteraz. Treba pri nej dávať pozor na čerstvosť, vyhýbať sa polotovarom, konzervám, alkoholu (óóó áno - ale nebojte, existuje na to riešenie, o tom za chvíľku) a aj niektorým špecifickým druhom zeleniny, či mliečných výrobkov (nie všetkým).

Na internete môžete nájsť množstvo zoznamov odporúčaných a neodporúčaných potravín pre ľudí trpiacim HIT, každý sa v čomsi líší. Niekde nájdete medzi neodporúčanými potravinami napríklad avokádo, v ďalšom zozname nie je. A podobných príkladov je omnoho viac. Prečo to tak je ? Nuž, niekedy záleží od konkrétneho kusu, či obsahuje veľa histamínu vďaka tomu, že je už veľmi prezreté, prípadne aj aká je to odroda. U masa napríklad, ako dlho bolo skladované v obchode, než sa dostalo na váš tanier, a podobne.

Aby to nebolo veľmi jednoduché, tak isto záleží aj od toho, koľko histamínu ste už do seba daný deň dostali.. niekedy vám tá istá potravina ráno nič nespraví, ale večer, keď už máte za sebou pár iných jedál, zavŕšite tu pomyselnú poslednú kvapku vašej tráviacej nádoby a histamín “pretečie”.

Jeden z najpoužívanejších zoznamov povolených a neodporúčaných potravín je takzvaný švajčiarsky zoznam: https://www.mastzellaktivierung.info/

Znášanlivosť je odstupňovaná od 0 po 3, pričom potraviny s označením 0 môžete jesť čo vám hrdlo ráči, s číslom 1 sa hrajte a testujte na sebe, od potravín číslo 2 by som sa držal väčšinou ďalej a dal si ich len občas, no a potraviny s číslom 3 obchádzať ako psa s besnotou.


Aby som do toho vniesol viac vlastných skúseností, tu môžete nájsť zoznam, ktorý funguje mne a ktorý tvorí gro môjho jedálničku:

Potraviny, ktoré mi nerobia skoro nikdy problém
Potraviny, ktoré sa so mnou nekamarátia

Probiotiká


HIT
Ak chcete dopomôcť svojej črevnej mikroflóre, nesmieme zabudnúť na probiotiká. Zoznam je členený na tie, ktoré pomáhaju pri HIT, ďalej také, ktoré nijak neškodia, ani nepomáhaju priamo histamínovej intolerancii, no a na závar aj tie, ktorým sa vyhnúť. Pri kúpe teda sledujte zloženie a berte len také, ktoré tvoria baktérie z tých čo pomáhajú, alebo sú neutrálne.

Pomáhajú pri HIT Neutrálne pri HIT Zhoršujú stav pri HIT

A čo ten Alkohol ?!


HIT
Nie nezabudol som :)

Metabolické dráhy alkoholu a histamínu používajú v tele spoločné enzýmy a preto súťažia pri spracovaní, čo v konečnom dôsledku znižuje elimináciu histamínu:
pubmed/10344773

Navyše samotný alkohol vo väčšej či menšej miere obsahuje aj samotný histamín.

Najmenej histamínu obsahuje vodka a gin, kdežto najviac naopak pivo, či vína (špeciálne červené).
Existujú naštastie aj nízkohistamínové vína, ktoré sa dajú kúpiť už aj na Slovensku.

Mám s nimi osobné skúsenosti a musím povedať, že som po nich naozaj nemával takmer žiadne problémy (až na to, že som myslel ako skvele po nich tancujem, čo sa ukázalo nakoniec nie až tak pravda). A zase samozrejme takmer ako pri všetkom, záleží od skonzumovaného množstva. Aj nízkohistamínové víno totiž obsahuje alkohol, ktorý potom bráni spracovaniu histamínu z tých skvelých syrov a olív, čo si k tomu dávame..