Ashwagandha (Withania somnifera) - kráľovná medzi adaptogénmi


Ashwagandha

Čo sú adaptogény



Adaptogény sú rastliny, ktoré sa užívajú v ajurvédskej, čínskej ale aj ďalších medicínach už stovky, dokonca niektoré aj tisíce rokov. V dnešnej dobe konečne prenikajú aj na “západ”, kde sú podrobované klinickým testom a výskumom, ktoré v mnohých prípadoch potvrdzujú ich oprávnené používanie a pomoc pri liečení mnohých problémov.
Vačšinou pomáhajú zvyšovať odolnosť organizmu voči stresu, úzkosti, či telesnej únave.

Aby získala rastlina, či jej časť pomenovanie adaptogén, musí obecne spĺňať tieto tri kritéria:

Ashwagandha a jej účinky



Ashwagandha sa preslávila hlavne vďaka jej využitiu v indickej medicíne nazvanej ajurvéda. Je vzácna vďaka jej biologicky aktívnym zložkám, ktoré pomáhajú nášmu telu aj mysli vo veľa smeroch. Moderná západná medicína si preto zobrala Ashwagandhu do merku a podrobila mnohým laboratórnym testom, kde obstála veľmi obstojne. V nasledujúcich príkladoch uvádzam jej hlavné prednosti spolu s príkladmi verejne publikovaných výskumov.


Pomáha telu vysporiadať sa zo stresom a znižuje hladinu kortizolu



pubmed/23439798
V tomto výskume bolo testovaných 64 ľudí s chronickým stresom. 60 dní brali 2x denne 300mg vysoko koncentrovaného extraktu z koreňa Ashwagandhy. Skupina ktorá brala skutočný extrakt, dosiahla významnú redukciu v stresovom teste a rovnako tak aj znížený level kortizolu v porovnaní so skupinou, ktorá brala placebo.


Ashwagandha

(Ukážka zo štúdie, kde je vidno výrazné zníženie kortizolu alias “hormónu stresu” u skupiny užívajúcej Ashwagandhu, oproti placebo skupine.)



Zmierňuje úzkosť



pubmed/19718255
Vo výskume bolo 75 testovaných ľudí, čas trvania bol 8+ týždňov. Skupina ktorá dostala diétne poradenstvo, relaxačné techniky hlbokého dýchania, štandardný multivitamín a 300mg Ashwagandhy vykazovala 56 percentné zníženie úzkosti, oproti tomu placebo skupina dostávajúca psychoterapiu, relaxačné techniky hlbokého dýchania, ale miesto Ashwagandhy len placebo, vykazovala iba 30,5 percent zníženie úzkosti.



Zvýšenie sily a regenerácie svalov



pubmed/26609282
Netrénovaní muži boli zaradení na pravidelný silový tréning počas 8 týždňov. Jedna skupina dostávala celý čas 300mg extraktu koreňa Ashwagandha, druhá len placebo. Skupina užívajúca Ashwagandhu zlepšila svoje silové maximum výraznejšie aj na bench-presse (cvik na hrudník) ako aj na leg extension (cvik na nohy), oproti placebo skupine. V porovnaní s placebo skupinou sa tiež viac zväčšili svaly, zlepšila svalová regenerácia a aj sérový testosterón.


Ashwagandha

(Ukážka zo štúdie, kde je vidno červenú Aswhagandha a modrú placebo skupinu a výsledky pred a po (Post intervention) 8 týždňoch testu.)



Pomáha vylepšiť pamäť a kognitívne funkcie



pubmed/28471731
Štúdia trvala 8 týždňov, skupina užívajúca Ashwagandha extrakt z koreňa - 2 x 300 mg denne, zaznamenala významné vylepšenie oproti placebo skupine v testoch pamäte, zlepšených kognitívnych funkciách a rýchlosti spracovania informácií. Na testovanie pamäte a kognitívnych fukncií bola použitá Wechslerová pamäťová škála, Wisconsinský test triedenia kariet a ďalšie techniky. Pre bližšie detaily kliknite prosím na odkaz štúdie uvedený vyššie.



Akú formu Ashwagandhy užívať



Na dnešnom trhu môžete nájsť plejádu výrobkov a doplnkov obsahujúcich túto rastlinu, dôležité však je sústrediť sa na takú formu, ktorá je v štúdiách preukázaná ako účinná. Preto v nasledujúcich bodoch zhŕňam to dôležite pri výbere:

Akú formu a koľko užívam ja


Ashwagandha

Po niekoľkoročnom skúšaní a hľadaní som nakoniec definitívne zakotvil u doplnkoch výživy z Ashwagandhy, ktoré nesú označenie KSM-66. http://ksm66ashwagandhaa.com

Ide o značkový extrakt, ktorý sa vyrába "zelenou cestou", teda pri spracovaní koreňov sa nepoužíva alkohol alebo iné chemické rozpúšťadlo. Nepoužíva žiadne časti listov, čím sa dosahuje zanedbatelný obsah Withaferínu A a zároveň je KSM-66 extrakt plného spektra zložiek z koreňov Ashwagandhy. Tento výrobca dodáva svoj extrakt Ashwagandhy po celom svete, a následne si ju už predajcovia balia do svojich obalov, kapsúl a podobne. Preto hlavne sledujte, či kupujute len čistú KSM-66, bez zbytočných plnidiel a ďalších balastných látok.

Na slovenskom eshop trhu v tejto chvili vidím 4 výrobcov, ktorý ponúkajú KSM-66 vo svojm vlastnom obale, inak s úplne identickým obsahom, takže sa stačí rozhodnúť podľa ceny.

Osobne užívam 300mg po raňajkách, a druhých 300mg večer cca hodinu pred spánkom.

Upozornenie: Zaradenie každého doplnku výživy do svojho režimu odporúčam vždy konzultovať najprv so svojim lekárom.